SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38 número01Socialização e socialização profissional: interface entre forjar e negociar outro serA docência no ensino médio no centro da bioeconomia: elementos para uma analítica de currículo índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Roteiro

versão On-line ISSN 2177-6059

Resumo

SILVA, José Bonifácio Alves da  e  BACKES, José Licínio. Uma leitura das representações de identidades negras por docentes de história da escolarização básica. Roteiro. UNOESC [online]. 2013, vol.38, n.01, pp.103-123. ISSN 2177-6059.

This paper presents a reading of representations of black identities by basic education History teachers. It is grounded on semi-structured interviews with eight teachers that teach at different education levels (Both Elementary School and High School) in public and private schools in the city of Campo Grande, MS. The interviews have been interpreted according to a group of authors that have argued that identities are cultural, historical constructions; therefore, they are neither fixed nor essential. From the analysis of teachers’ representations of black identity, it has been possible to notice some tensions between the fixed, essentialist, a-historical perspective, and the non-essentialist, historical, cultural and dynamic approach.

Palavras-chave : Black Identity; History Teachers; Basic Education.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )