SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.39 número02A percepção dos professores em relação ao sistema de avaliação normatizado pela academia da polícia militar, com foco na avaliação da aprendizagemQualidade em pauta: os periódicos jornalísticos e o monitoramento da qualidade da educação índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Roteiro

versão On-line ISSN 2177-6059

Resumo

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de; GARLET, Francieli Regina  e  CARDONETTI, Vivien Kelling. A problematização como possibilidade avaliativa em artes visuais: apontamentos a partir de uma perspectiva pós-moderna. Roteiro. UNOESC [online]. 2014, vol.39, n.02, pp.437-451. ISSN 2177-6059.

Through this paper, we discussed about the contemporary scenario and subjectivities’ production, and we also listed some points which incited to bring problematization as a possibility of evaluation. Starting on Bauman (2007), Veiga Neto (2002) and Agamben (2009), we traced the lines which compose contemporary space and time, and through Guattari and Rolnik (2010) we thought about subjectivities’ production on this context. Some points about evaluation in general terms and about evaluation on visual arts, in particular, are mapped with the help of authors such as Sacristán (1998), Zabala (1998), Pimentel (2009) and Tourinho (2010). Through Deleuze (1988-1989, 1999) and Foucault (2004) we thought about the concept of problematization, sketching some possibilities to think evaluation and education on the contemporaneity.

Palavras-chave : Evaluation; Contemporaneity; Problematization.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )