SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número2Violência da positividade e educação: da cultura do tédio à promoção da cultura do sentidoFormação para a vida democrática em John Dewey: alternativa contra a violência humana e política índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Roteiro

versão impressa ISSN 0104-4311versão On-line ISSN 2177-6059

Resumo

FLICKINGER, Hans-Georg. Johan Galtung y la violencia escolar. Roteiro. UNOESC [online]. 2018, vol.43, n.2, pp.433-448. ISSN 2177-6059.  https://doi.org/10.18593/r.v43i2.16095.

This text propose a debate about violence and education based in J. Galtung’s theory of violence. First, the main characteristics of said theory are presented in the concept of direct, structural and cultural violence. After and based on this theory I propose one specific features of phenomenology of violence at education institution to propose in third section some facilitation guideline of work to do in relation to violence in school. I defend that violence is one strategy stemmed from incapability dialog, disrespect of professional authority, transfer of family problems to school, conflict among different cultural traditions and presence of excessive of bureaucratic and formal rules.

Palavras-chave : School violence; Education; Johan Galtung..

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )