SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.43 número2Violência, estética e educação: o caso do jovem TörlessReflexões sobre educação, alteridade e violência a partir da concepção de constituição subjetiva em Levinas índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Roteiro

versão impressa ISSN 0104-4311versão On-line ISSN 2177-6059

Resumo

PUCCI, Bruno. Violence at the elementary school in reflective dialogue with Benjamin, Adorno and Rosa. Roteiro. UNOESC [online]. 2018, vol.43, n.2, pp.489-508. ISSN 2177-6059.  https://doi.org/10.18593/r.v43i2.16096.

This article proposes to dialogue with the philosophical-aesthetic and formative reflections of Walter Benjamin, Theodor Adorno and Guimarães Rosa on the problematic of "violence and education", with a view to problematizing and facing violence as barbarism, which passes by social and educational relations in the current framework of domination and hegemony of the neoliberal capitalist system. In order to carry out this course, the text intends to follow the steps: Violence in the elementary school; Walter Benjamin and the critique of violence; Violence in the writings of Theodor Adorno; Violence as a pure mean in "A Benfazeja", by Guimarães Rosa; Divine violence in the students’ formation.

Palavras-chave : Violence and education; Violence as a pure mean; Violence as barbarism; Benevolent violence; Divine violence in education..

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )