SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 issue41Requirement for the development of our industries: technical education in the context of the Organic Law of Industrial EducationThe catechism manuals on the tracks of education: notes from history author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


História da Educação

Print version ISSN 1414-3518On-line version ISSN 2236-3459

Abstract

DOGLIOTTI MORO, Paola. Formação de professores de educação física no Uruguai (1921-1930): Julio J. Rodriguez. Hist. Educ. [online]. 2013, vol.17, n.41, pp.139-158. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/S2236-34592013000300009.

Este trabalho é parte de um conjunto mais amplo de indagações sobre as discursividades da formação, nas diversas formas que adquiriram a preparação de docentes de educação física no Uruguai, entre o final do século 19 e na primeira metade do século 20. São analisadas, especificamente, as formas de educação do corpo e a educação física no projeto de formação de professores de educação física ou de praças de esporte nos anos 1920, no âmbito da Comissão Nacional de Educação Física, por seu diretor técnico, Julio J. Rodriguez. Descreve-se as tensões e as ligações entre discursividades normalista, tecnicista e profissionalista.

Keywords : Discursividades; Formación; Cuerpo; Educación Física; Discursividades; Formação; Corpo; Educação Física.

        · abstract in English | Spanish | French     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )