SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 issue44Renewal of teaching programs of arithmetic elementary school in São Paulo and Paraná, in the year of 1930: comparative historical studyRuler and compass in elementary education? Circulation and appropriation of normative practices in the subject of drawing and geometry author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


História da Educação

Print version ISSN 1414-3518On-line version ISSN 2236-3459

Abstract

VALENTE, Wagner Rodrigues. Lourenço Filho e o moderno ensino de aritmética: produção e circulação de um modelo pedagógico. Hist. Educ. [online]. 2014, vol.18, n.44, pp.61-77. ISSN 2236-3459 .  https://doi.org/10.1590/2236-3459/v18n44a5.

O texto analisa a produção e a circulação de material utilizado para o ensino de Aritmética que ficou conhecido com o nome de Cartas, Mapas ou Quadros de Parker. O material teve circulação durante toda a primeira metade do século 20. A análise realizada mostra o papel de Lourenço Filho na longa permanência deste dispositivo de ensino, transformado em ícone da pedagogia moderna da matemática na escola primária.

Keywords : História da Educação Matemática; Pedagogia Intuitiva da Aritmética; Lourenço Filho; Cartas de Parker.

        · abstract in English | Spanish | French     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )