SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número44Renovação dos programas de ensino de aritmética da escola primária em São Paulo e no Paraná, nos anos de 1930: um estudo histórico comparativoRégua e compasso no ensino primário? Circulação e apropriação de práticas normativas para as matérias de desenho e geometria índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

VALENTE, Wagner Rodrigues. Lourenço Filho and modern teaching arithmetic: production and circulation of a model educational. Hist. Educ. [online]. 2014, vol.18, n.44, pp.61-77. ISSN 2236-3459 .  https://doi.org/10.1590/2236-3459/v18n44a5.

The text examines the production and circulation of material used for teaching arithmetic which became known by the name of Tables, Maps and Charts Parker. The material was outstanding during the entire first half of the twentieth century. The analysis shows the role of Lourenço Filho long stay in this teaching device, transformed into an icon of modern pedagogy of mathematics in primary school.

Palavras-chave : History of Mathematics Education; Object Lessons of Arithmetic; Lourenço Filho; Tables Parker.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )