SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número46Pela organização da escola e do ensino:o self-government de António SérgioO trato da gymnastica nas revistas médicas do Rio de Janeiro da primeira metade do século 19 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

SCHUELER, Alessandra Frota Martinez de; RIZZINI, Irma  e  MARQUES, Jucinato de Sequeira. Felismina and libertina go to school: notes on schooling in the parishes of Santa Rita and Santana (Rio de Janeiro, 1888-1906). Hist. Educ. [online]. 2015, vol.19, n.46, pp.145-165. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/46047.

The article analyzes the possibilities, tensions and limits of schooling in the city of Rio de Janeiro, in the period during the slavery abolition and post-abolition (1888-1906). The research focuses on regions of high population density, with increasing enrollment rates in public schools. Thinking the context of post-abolition within the history of education aims to understand how national and local projects targeted at popular instruction interacted with expectations and actions of freedmen and free people in a dialogue with historiographical studies concerning the struggles of this population for educational access.

Palavras-chave : schooling; post-abolition; Rio de Janeiro.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )