SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número55A INSPIRAÇÃO NOS TRABALHOS DOS GRANDES CENTROS DE ESTUDOS PEDAGÓGICOS: CONSIDERAÇÕES SOBRE AS CLASSES INTEGRAIS DO COLÉGIO ESTADUAL DO PARANÁ (1960-1967)EDUCAÇÃO DOS SENTIDOS E DAS SENSIBILIDADES: ENTRE A MODA ACADÊMICA E A POSSIBILIDADE DE RENOVAÇÃO NO ÂMBITO DAS PESQUISAS EM HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

DALLABRIDA, Norberto. CIRCUITS AND USES OF RENEWABLE PEDAGOGICAL MODELS IN THE BRAZILIAN SECONDARY EDUCATION IN THE 1950S. Hist. Educ. [online]. 2018, vol.22, n.55, pp.101-115.  Epub 01-Maio-2018. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/80587.

This paper aims to understand the circulation and appropriation of two French pedagogical models that resulted in the construction of experimental secondary classes in Brazil in the 1950s. On the one hand, it focuses on the uses made by some classes of the public system of the nouvelles classes - an educational test carried out in French secondary education. On the other hand, it seeks to understand the experiences in secondary education in Catholic colleges based on personalized and community pedagogy. For this, this historical analysis moves the concepts of circulation and appropriation of Roger Chartier and uses as historical sources especially official reports and reports of teachers.

Palavras-chave : experimental secondary classes; nouvelles classes; personalized and community pedagogy.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )