SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número56POR UMA EDUCAÇÃO PARA TODOS: AS PERSPECTIVAS FORMATIVAS EM DOIS JORNAIS REVOLUCIONÁRIOS DURANTE AS PRIMEIRAS DÉCADAS DO SÉCULO XXUMA HISTÓRIA DAS CIÊNCIAS FÍSICAS, QUÍMICAS E NATURAIS NO ENSINO SECUNDÁRIO (1882-1950) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

SOARES, Jefferson da Costa  e  SILVA, Gustavo da Motta. AMONG THE ROCHA VAZ REFORM AND THE ESTADO NOVO: THE SUPPLEMENTARY TEACHERS OF THE COLÉGIO PEDRO II. Hist. Educ. [online]. 2018, vol.22, n.56, pp.146-164.  Epub 01-Set-2018. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/74062.

This article aims to present a study which intended to know and understand aspects of the construction of professional identity of the teachers from Colégio Pedro II, the first Brazilian institution of secondary education, founded in 1837. The object of this article is the supplementary professors of the Colégio Pedro II, identified from documentary analysis and who acted in the institution between the Rocha Vaz Reform, of 1925, and Estado Novo. The results show that the Colégio Pedro II reaches the number of 219 supplementary teachers; that the quality of the teaching staff of the institution does not seem to extend to this category; that a minority of those who pass through the position ascend to the most prestigious categories.

Palavras-chave : supplementary teachers; Colégio Pedro II; professional teaching Identity.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )