SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23DISCURSOS SOBRE A EMERGÊNCIA DA EDUCAÇÃO DA INFÂNCIA FORMAL EM PORTUGAL (1880-1950)O ESPETÁCULO QUE EDUCA O CORPO: CLUBES ATLÉTICOS NA CIDADE DE NITERÓI DOS ANOS 1880 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

VAL, Gisela Maria do  e  AQUINO, Julio Groppa. O GRANDE TERREMOTO DE LISBOA E A IRRUPÇÃO DE UMA NOVA ORDEM SOCIOEDUCATIVA. Hist. Educ. [online]. 2019, vol.23, e85688.  Epub 07-Mar-2019. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/85688.

Grounded on some theoretical notions bequeathed by Michel Foucault, this article is devoted to describing and analyzing the emergence of a new socio-educational order in Portugal after the earthquake of 1775, responsible for the reconfiguration of the nexus power-knowledge-truth that had guided the modes of existence until then. The discussions mobilize a set of documents from that period, through which it is possible to witness the constitution of a new art of governing supported by educative strategies of the living. Thus, the idea of population arises as a central element of a type of governing carried out by the dissemination of a scientific-based rationality with educational purposes.

Palavras-chave : earthquake of 1775; population; governing; education.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )