SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24A ESCOLA ÉTNICA NA CIDADE DE SÃO PAULO E OS PRIMEIROS TONS DE UMA IDENTIDADE ITALIANA (1887-1912)AS ENTIDADES NACIONAIS NA POLÍTICA EDUCACIONAL DAS ESCOLAS DE ARQUITETURA E URBANISMO DO BRASIL- ENTENDIMENTOS SOBRE A ÁREA DA TECNOLOGIA DA CONSTRUÇÃO índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

CASTRO, Renata Brião de  e  BARAUSSE, Alberto. UNA SOCIETÀ SENZA SCUOLA È UN CORPO SENZ’ANIMA”: ITALIAN SCHOOLS MAINTAINED BY MUTUAL SUPPORT SOCIETIES IN PELOTAS, RS (BRAZIL) IN THE 19TH CENTURY. Hist. Educ. [online]. 2020, vol.24, e92488.  Epub 21-Fev-2020. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/92488.

This article aims to analyse Italian schools that existed in Pelotas (RS, Brazil), as well as to briefly highlight Italian immigration in the city. To do so, we mostly use sources such as consular documents, news in local newspapers and the report by the traveller Ullrich. The research is limited to documents of the end of the 19th century. During research, we noticed a relationship between Italian schools and societies in Pelotas, as well as tension within the societies.

Palavras-chave : immigration; Italian societies, Italian schools.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )