SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24NARRATIVES OF THE INHABITED SPACE: SENSITIVITIES IN THE STUDY OF SCHOOL BUILDINGS IN PORTO ALEGRE / RS (1940/1980)ACCESSIBLE, DEVELOPMENTAL AND RENEWED: THE PERSPECTIVES ON THE PRIMARY SCHOOL IN THE SCIENTIFIC SPEECH OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF PEDAGOGICAL STUDIES (1950-1971) author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


História da Educação

Print version ISSN 1414-3518On-line version ISSN 2236-3459

Abstract

PAULILO, André Luiz. CASOS E HISTÓRIAS DA PROFISSIONALIZAÇÃO DOCENTE NO INSTITUTO DE EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL (1928-1935). Hist. Educ. [online]. 2020, vol.24, e87354.  Epub July 05, 2020. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/87354.

O artigo trata de casos e histórias da atividade docente na capital do Brasil, a partir das discussões em torno da criação do Instituto de Educação importando interrogar a organização da carreira do magistério entre 1928 e 1935. O estudo sugere que os percalços e armadilhas da formação docente pretendida e do recrutamento dos quadros da educação foram vestígios da resistência contra as políticas de reforma da educação pública propostas por Fernando de Azevedo e Anísio Teixeira.

Keywords : professores; formação; profissão docente; políticas de educação.

        · abstract in English | Spanish | French     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )