SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24O CURRÍCULO ESCOLAR SOB O OLHAR DA HISTÓRIA CULTURAL E A MODERNIZAÇÃO DO ENSINO DA ARITMÉTICA NA ESCOLA PRIMÁRIA PARANAENSE NO INÍCIO DO SÉCULO XXMANUAIS EM BUENOS AIRES (1967-1987) NA BUSCA DE UMA “VULGATA ESCOLAR”: UMA NARRATIVA DE UM PROCESSO DE INICIAÇÃO EM PESQUISA índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

VALENTE, Wagner Rodrigues  e  SILVA, Maria Célia Leme da. HISTORY OF MATHEMATICS EDUCATION IN PRIMARY SCHOOL AND IN TEACHER TRAINING IN BRAZIL. Hist. Educ. [online]. 2020, vol.24, e99350.  Epub 05-Jul-2020. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/99350.

This article discusses results from research developed on the transformations in mathematics teaching in primary school and the mathematics in teacher training from the 19th century to the mid-20th century in Brazil. We have analyzed the understanding of the relationship between the mathematical disciplinary field and pedagogy in order to confirm the theoretical hypothesis that the interactions between the two fields produce mathematics of different natures, which are interconnected.

Palavras-chave : teacher training; primary school; mathematics to teach; mathematics for teaching; intuitive method; Progressive Education.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )