SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25HENRI PIÉRON, ROBERTO MANGE E A HISTÓRIA DA PSICOTÉCNICA NO BRASIL: REPRESENTAÇÕES EM DISPUTADESENVOLVER E MODERNIZAR: A CRIAÇÃO DO MINAS INSTITUTO DE TECNOLOGIA (MIT) EM GOVERNADOR VALADARES (MG) E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

RIBEIRO, José André. PLATO AND THE PEDAGOGY OF LAUGHTER. Hist. Educ. [online]. 2021, vol.25, e105801.  Epub 30-Nov-2021. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/105801.

The main hypothesis of this work relies on how Plato uses laughter as a pedagogical tool in the dialogue Euthydemus. We emphasize how the author draws the reader’s attention to the risible behavior of the sophist brothers, Euthydemus and Dionysodorus. We intend to evince how Plato retrieves Socrates’ comic character in order to contrast him with the sophists. The explanation for this is simultaneously pedagogical and philosophical. The aim is to demonstrate that traditional interpretations always tend to underestimate the comic elements in Platonic dialogues, especially when treating the author as a kind of “tamer of laughter”.

Palavras-chave : Plato; sophists; comic; pedagogy; laughter.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )