SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25EM NOME DA “RECTA CONDUTA”, AJUDA RECÍPROCA, HONESTA INDÚSTRIA E CONVÍVIO PACÍFICO: REFLEXÕES SOBRE INSTRUÇÃO E EDUCAÇÃO MORAL (1824-1827)INDEPENDÊNCIA E INSTRUÇÃO NO BRASIL, Chile E NOS ESTADOS UNIDOS DA AMÉRICA (XIX e XX) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

VIEIRA, Carlos Eduardo. INDEPENDENCE, DEMOCRACY, AND TRAINING IN BRAZILIAN ASSOCIATION OF EDUCATION DISCOURSE: 1927-1945. Hist. Educ. [online]. 2021, vol.25, e106131.  Epub 31-Ago-2021. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/106131.

We discuss the relations and semantic variations of a conceptual triad, namely independence, democracy, and the making of the Brazilian people. To achieve it, we analyze the Brazilian Association of Education (ABE) discourse, between 1927 and 1945. We show that discourse on the making of the Brazilian people was to consolidate nation-state, even though this making did not include fostering the people’s political participation.

Palavras-chave : Independence; Democracy; Making; Brazilian Education Association; Educational Discourse.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )