SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25Educating is Civilizing: the Pedagogy of Periodicals and Political Pamphlets of the Brazilian Independence Period (1821-1824)LOST INDEPENDENCE: REFLECTIONS ON EDUCATION AND THE CABANO MOVEMENT OF GRÃO-PARÁ IN PORTUGUESE AMERICA (1755-1840) author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


História da Educação

Print version ISSN 1414-3518On-line version ISSN 2236-3459

Abstract

TORO-BLANCO, Pablo. ESTÉTICA ESCOLAR E REGIMES EMOCIONAIS NO CENTENÁRIO DA INDEPENDÊNCIA (CHILE, 1910). Hist. Educ. [online]. 2021, vol.25, e106196.  Epub Sep 30, 2021. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/106196.

Este texto aborda um episódio de promoção do nacionalismo e patriotismo no sistema educacional chileno, analisando-o brevemente com base nos conceitos de estética escolar (PINEAU, 2014) e regime emocional (REDDY, 2001). Por isso, estudamos as iniciativas desenvolvidas para construir esteticamente e afetivamente o sentimento patriótico no contexto das comemorações do Centenário da Independência do Chile (1910).

Keywords : centenário da Independência; estética da escola; educação chilena; regimes educativos.

        · abstract in English | Spanish | French     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )