SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27HANNAH ARENDT E A EDUCAÇÃO PROGRESSIVA: A CONSTRUÇÃO DE UMA SITUAÇÃO RETÓRICAUMA MULHER DECENTE, UMA PROFESSORA COMPETENTE: PRÁTICAS DE EDUCAÇÃO DO CORPO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORAS (IEEL, DÉCADA 1970) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

TOME, Dyeinne Cristina  e  CAMPOS, Nevio de. MARIANA COELHO: THE USE OF THE PREFACE AS A STRATEGY FOR LEGITIMIZING HER TRAJECTORY. Hist. Educ. [online]. 2023, vol.27, e121633.  Epub 20-Maio-2023. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/121633.

This article deals with the use of the preface as a recognition strategy for the writer Mariana Coelho (1857-1954) in the cultural and intellectual environment of Curitiba and the Brazilian capital (Rio de Janeiro). This analysis will be based on the preface of two of her works, namely: The Paraná mental (1908) and The evolution of feminism: subsidies for Its history (1933). It is based on the discussions of Pierre Bourdieu (1987, 1996a, 1996b, 2004, 2007) and Jean-François Sirinelli (1996) in order to explain how the preface was used, among a set of strategies, in the process of insertion of Mariana Coelho in the literary universe of Paraná and in the Brazilian feminist intellectual field.

Palavras-chave : Mariana Coelho; Preface as a strategy; sociability networks.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )