SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27FORMAS DE SELEÇÃO DE INGRESSO NO COLÉGIO DE APLICAÇÃO DA UFS. A BUSCA POR UM PERFIL ESTUDANTIL “IDEAL” (1969-1981)“UMA MODESTA ÁRVORE COMEMORATIVA” - A REVISTA DE ENSINO PRIMÁRIO E O CENTENÁRIO DA INDEPENDÊNCIA NACIONAL (SANTA CATARINA, 1922) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


História da Educação

versão impressa ISSN 1414-3518versão On-line ISSN 2236-3459

Resumo

PIMENTA, Jussara Santos  e  MIGNOT, Ana Chrystina. ANTAGONISMS AND RESISTANCES: CECÍLIA MEIRELES IN THE CARIOCA PRESS (1930-1933). Hist. Educ. [online]. 2023, vol.27, e126871.  Epub 08-Ago-2023. ISSN 2236-3459.  https://doi.org/10.1590/2236-3459/126871.

In the historiography of Brazilian education, studies on Cecília Meireles in the educational debate have contemplated her role as editor of the “Página de Educação” of the Diário de Notícias, between 1930 and 1933, allowing the conclusion that she ended her comments on the subject when she signed the chronicle “A Despedida”. The spokesperson for educators committed to the ideas of Escola Nova would have been, from then on, Frota Pessoa, who began to write for Jornal do Brasil. However, when following research clues about her work as a journalist, we will surprise her by subscribing to the “Educação” column of the newspaper A Nação. Inventorying the topics discussed by her makes it possible to understand how the defense she made of the Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova, of which she was a signatory, took place in dialogue with the Catholic educators who published in the journal, thus contributing to broaden the analysis of the repercussion of the said manifest.

Palavras-chave : Cecília Meireles; Manifesto dos Pioneiros; Press; New School..

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )