SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10Empreendedorismo social para o desenvolvimento comunitário no México: o caso do Centro de Desenvolvimento Comunitário Sustentável (CEDECOSU) do CREFAL em Pátzcuaro, Michoacán.“Cabelo é como pensamento”: entrelaçando combates antirracistas pelos fios de cabelo índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Exitus

versão On-line ISSN 2237-9460

Resumo

SANTOS, Sônia Beatriz dos  e  SILVA, Joselina da. Centers for afro-brazilian studies: two proposals on the decolonization of learning. Rev. Exitus [online]. 2020, vol.10, e020072.  Epub 31-Mar-2022. ISSN 2237-9460.  https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n1id1476.

The present article seeks to reflect from a decolonial perspective on two experiences of anti-racist education developed at the Center for Afro-Brazilian Studies of the State University of Rio de Janeiro (NEAB-UERJ) and at the Latin American, Caribbean, and Brazilian Center for Racial Relations, Gender, and Social Movement Studies of the Federal Rural University of Rio de Janeiro (N’BLAC-UFRRJ). Both proposals seek to affirm as academic projects and intervention practices of the teacher training models based on the ethnic-racial, cultural, and gender experiences of Afrodescendants in Brazil, which contributes to deconstructing hidden curricula of stigmatization, marginalization and dehumanization of Blacks in society.

Palavras-chave : Decolonial education; Decoloniality; Black perspective; NEABs.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )