SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.09 número01Dos “discursos fundadores” à criação de uma “memória coletiva”: Formas de como se escrever a(s) história(s) da Universidade de São PauloNem “programa de índio”, nem “presente de grego”: Uma crítica a concepções teórico-metodológicas em pesquisas sobre educação escolar indígena, em Mato Grosso e Mato Grosso do Sul (1995-2001) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Revista Brasileira de História da Educação

versión On-line ISSN 2238-0094

Resumen

FILHO, Macioniro Celeste. Os primórdios da Universidade de São Paulo. Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2009, vol.09, n.01, pp.187-204. ISSN 2238-0094.

The foundation of São Paulo University, in the beginning of the decade of 1930, suffered disputes of projects for its organization. The São Paulo Polytechnic School intended to become the nucleus of the coming institution. Meanwhile, the option adopted in 1934 imputed this duty to the newly created Faculty of Philosophy, Sciences and Literature, which provoked a strong reaction of the early professionalizing units that were connected to the university, specially in Polytechnic School. The present text intends to study the conflicts between São Paulo Polytechnic School and Faculty of Philosophy, Sciences and Literature during the tumultuous beginnings of São Paulo University.

Palabras clave : Polytechnical School; Faculty of Philosophy; Sciences and Literature; São Paulo University; Cathedra System; Teodoro Ramos.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )