SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10 número01Viajar para legitimar: Armanda Álvaro Alberto na Comissão de Intercâmbio Brasil-Uruguai (1931)Olhar o outro, ver a si: um professor primário brasileiro no “Velho Mundo” (1890-1892) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

PINTASSILGO, Joaquim. Exemplaridade institucional e renovação pedagógica: reflexões a partir das viagens de professores do Instituto de Odivelas. Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2010, vol.10, n.01, pp.65-86. ISSN 2238-0094.

This article tries to make a reflection on the travels made by teachers of a specific institution, the current Instituto de Odivelas Odivelas Institute (Portugal), dedicated to education, on a boarding-school scheme, of children and young female children military daughters and characterized by their exemplary and by development, in different moments, of a set of pedagogical innovations. From these travels resulted reports, which are the main source of this work and allow us to think in travel as a resource for the legitimacy of the educational project of the Institute.

Palavras-chave : Pedagogical Travel; Pedagogical Renewal; Female Education; Domestic Education; Institutional Exemplary.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )