SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.10 número03Pedagogia Missionária e construção da ideia de infância sagrada: a Crônica do Jardim de Infância Cristo-Rei (Santa Catarina - 1960 a 1970)Educação e nacionalismo: configurando a escola primária catarinense na Era Vargas índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

SENRA, Alvaro de Oliveira. A “liberdade de ensino” e os fundamentos da ação política do segmento privado no Brasil entre 1945 e 1964. Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2010, vol.10, n.03, pp.55-82. ISSN 2238-0094.

This article discusses the use of the concept of “teaching freedom” by the private school education to defend their interests in education in Brazil during the democratic period between the years 1945 and 1964. Based on the hegemony of the Catholic Church, who worked within the unions and which had its own entity, the Association of Catholic Education in Brazil (AEC), private education was based on an argument of a non-capitalist, founded on law families.

Palavras-chave : Public and Private Education; Catholic Church; Education Policy.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )