SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número01Uma “missão para civilizar ”: a visão de educação popular do Sindicato de Mães Anglicanas e da Sociedade de Amigas das Moças (1886-1926)Os relatórios das Delegacias Regionais de Ensino do Estado de São Paulo como fonte de pesquisa para a história da educação - décadas de 1930 e 1940 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

CAMPOS, Raquel Discini de. No rastro de velhos jornais: considerações sobre a utilização da imprensa não pedagógica como fonte para a escrita da história da educação. Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2012, vol.12, n.01, pp.45-70. ISSN 2238-0094.

This article aims to contextualize the importance acquired by varieties newspapers in the daily of the urban Brazilian societies in the eighteenth and nineteenth centuries, as well as analyze the problem of the use of this discursive space by intellectuals from different origins and levels of success. Furthermore, this article discusses the theoretic-pedagogical procedures for researchers who use these newspapers as the source and research object to the writing of the history of education.

Palavras-chave : Sources; Research Methodology; Press And Education.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )