SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número01Usos sociais da cultura escolar prescrita no ensino secundário“Gesticulação nobre, sympathica e attitude digna”: educação do corpo na formação de professoras (Escola Normal Modelo da Capital, Belo Horizonte, 1906-1930 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Revista Brasileira de História da Educação

versión On-line ISSN 2238-0094

Resumen

SASS, Odair  y  MINHOTO, Maria Angélica Pedra. Ensino secundário e psicologia na década de 1930: a perspectiva de Antônio Carneiro Leão. Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2012, vol.12, n.01, pp.193-219. ISSN 2238-0094.

The paper analyzes the organization of secondary education based on two works by Antônio Carneiro Leão (1887-1966): Tendências e diretrizes da escola secundária (1936) and Introdução à Administração Escolar (1939). It explores the hypothesis that the recurrence of psychology joins the demands of industrialization, as in his works Carneiro Leão criticizes education based on science knowledge, which leads to the spread of instrumental reason and the strengthening of industrial society ideology. Carneiro Leão’s propositions are linked to those that endorse the country modernization through science and education; vocational education based on work; new school principles; experimental psychology and active methods; nationalism and social and economic development within order (positivism and evolutionism).

Palabras clave : Secondary Education; Carneiro Leão; Psychology; Instrumental Reason; Ideology.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )