SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número02Das escolas de improviso às escolas planejadas: um olhar sobre os espaços escolares da Região Colonial Italiana, Rio Grande do SulEscolas e cidades do sertão (1933-1945): espaço, endereço e arquitetura índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

MUSIAL, Gilvanice Barbosa da Silva  e  GALVAO, Ana Maria de Oliveira. “Oh! Escarneo! Tendes visto o que é a escola rural; ver uma é ver todas material e moralmente”: um estudo sobre os materiais, os métodos e os conteúdos da escola rural em Minas Gerais (1892-1899). Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2012, vol.12, n.02, pp.77-106. ISSN 2238-0094.

The purpose of this article is to apprehend the specificities of the rural schools in Minas Gerais, at the end of 19th century, regarding to materials, methods and contents. We used as main sources reports written by schools inspectors and by Interior Secretaries, and messages of the presidents of State. The paper shows that the criticisms about the elementary schools, at the beginning of 1890s, were not limited only to the rural schools. At the end of that decade, however, the rural school is identified as rustic and archaic. This is the result of, on the one hand, a set of practices that allocated to it a marginal place in the government policies; and, on the other hand, a discursive production elaborated by narrators from the cities that identify it with inactivity and precariousness.

Palavras-chave : Rural School; Schooling Culture; Elementary School; Minas Gerais; History of Rural School.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )