SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.13 número01As avaliações dos livros didáticos na Comissão Nacional do Livro Didático: a conformação dos saberes escolares nos anos 1940Surgimento e consolidação do Estado federativo no Brasil: implicações na gestão da educação índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

FONSECA, Maria Veronica Rodrigues da; XAVIER, Marcele Torres; VILELA, Carolina de Lima  e  FERREIRA, Marcia Serra. Panorama da produção brasileira em história do currículo e das disciplinas acadêmicas e escolares (2000-2010): entre a História da Educação e a Sociologia do Currículo. Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2013, vol.13, n.01, pp.193-225. ISSN 2238-0094.

This paper investigates how the Brazilian studies on History of Curriculum and History of Academic Disciplines and School Subjects were built in recent production (2000-2010). Seeking to characterize how the dialogue between Sociology of Curriculum and  History of Education has been established, it examines texts from both areas published at ANPEd and in national journals. The analysis identifies theoretical and methodological approaches that go beyond the thematic and temporal clippings of the Brazilian production. Based on Pierre Bourdieu and Ivor Goodson, it shows the existence of disputes about this field of knowledge and, consequently, about which community could or should take on these kinds of studies

Palavras-chave : Curriculum; Cultural History; History of Education; History of Academic Disciplines and School Subjects; Historiography.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )