SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.15 número3A proposta escolar na Argentina e seus vínculos político-económicos durante as presidências de Bartolomé Mitre e Domingo F. SarmientoO papel dos Congressos Internacionais no processo de conformação do campo disciplinar da Educação na Argentina (1910-1937) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida  e  SANTOS, Maria Lygia K.. Instructions of use of "O livro de Hilda" by João Köpke to the educators. Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2015, vol.15, n.3, pp.53-83. ISSN 2238-0094.  https://doi.org/10.4025/rbhe.v15i3.523.

In this article it is presented the book O livro de Hilda - processo analytico da leitura (The book of Hilda - analytical reading process), dated 1902, which is part of the personal collection of Köpke's family, and probably it has not been published yet. It is handwritten and drawn by João Köpke (1852-1926). The book consists of three separated, but interconnected, parts: O livro de Hilda, O livro das bonecas, instruções para seu uso. In this article it is highlighted the aspects related to the strategies of the author's writing in the Instruções para seu uso, considering the meanings of reading to the reader (student or teacher) regarding to the use of the material and to the analytical method, among some others possible to be investigated and revisited.

Palavras-chave : Handwritten Booklet; João Köpke; Literacy Teacher Training; Analytical Method.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )