SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número1Instrumentos e suportes de escrita no processo de escolarização: entre os usos prescritos e os não convencionais (Minas Gerais, primeira metade do século XX)Cultura escrita na escola primária: a circulação de livros didáticos para ensino de leitura (1928-1961) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

PERES, Eliane Teresinha; VAHL, Mônica Maciel  e  THIE, Vania Grim. Editorial aspects of the primer Caminho Suave and the participation of the publisher Caminho Suave Limitada in federal programs for school textbook. Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2016, vol.16, n.1, pp.335-372. ISSN 2238-0094.  https://doi.org/10.4025/rbhe.v16i1.775.4.pt.

The main objective of this work was to present and analyze editorial aspects of the primer Caminho Suave, as well as the participation of the publishing house of the same name, in federal programs for school textbooks. The primer was published for the first time in 1948 and is edited until today, representing a landmark for Brazilian literacy, exerting influence over generations of teachers and students alike. Data analyzed were collected from official sources (Diário Oficial da União [Brazilian Official National Press] and Diário Oficial do Estado de São Paulo [São Paulo State Official Press]), from periodical press (Veja Digital, Grupo Folha, and Hemeroteca Digital Brasileira [Brazilian Digital Periodical Press Collection]), and from printings of the primer itself. In the research process, data indicated the primer Caminho Suave as one of the biggest editorial successes concerning books used to teach reading and writing in Brazil, as some studies in this field had already indicated.

Palavras-chave : History of Education; Literacy; Caminho Suave.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )