SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19A moradia estudantil como espaço de formação: memórias sobre a Casa do Estudante Universitário Aparício Cora de Almeida (1963-1981)A alternativa para o progresso: o nacionalismo-desenvolvimentista, seus intelectuais e o planejamento educacional nos anos 1960 no Brasil índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão impressa ISSN 1519-5902versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

MONTANER, Gerardo Garay. Approaches to the intellectual itinerary of a Scolanovism teacher in South America: Otto Niemann (1888-1958). Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2019, vol.19, e056.  Epub 01-Mar-2019. ISSN 2238-0094.  https://doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e056.

Abstract: The contribution analyses the intellectual itinerary of Otto Niemann, one of the most prominent teachers who experimented with the ’scolanovism‘ postulates on Uruguay on the first half 20th century. The contribution takes root in showing that certain fundamental aspects of his thought and actions -if these topics could separate come from the working revolutionary tradition on the 19th century and they manage to impregnate the layers of the public state system of education.

Palavras-chave : rationalist education; libertarian pedagogy; self-taught.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )