SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19Presença franciscana e supremacia jesuítica no campo da história e da história da educação na época colonial - um diagnóstico na pesquisa historiográfica a partir da análise dos CBHE da SBHEA contribuição dos estudos sobre grupos escolares para a historiografia da educação brasileira: reflexões para debate índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão impressa ISSN 1519-5902versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

SANTOS, AdemirValdir dos  e  VECHIA, Ariclê. Schools we have built: History of School Institutions in the Revista Brasileira de História da Educação (2001-2018). Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2019, vol.19, e062.  Epub 01-Maio-2019. ISSN 2238-0094.  https://doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e062.

This study aimed to identify and categorize articles of History of School Institutions published in the Revista Brasileira de História da Educação between 2001 and 2018, using Content Analysis (Bardin, 1977). The documentary corpus consists of articles that examine institutional histories through contents that form the spatial, temporal, intellectual, social, political, theory and methodology and completecategories. The results indicate that school investigations are in 24% of the texts. The historiography in History of School Institutions published in the Revista Brasileira de História da Educação reveals a critical and innovative writing, bringing to light the diversity of schools we have built and allowing us to reflect on human formation.

Palavras-chave : history of education; history of school institutions; historiography of education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )