SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20Nacionalistas e libertários: tensões em torno dos símbolos e comemorações nacionais no ensino fundamental (Argentina, 1910-1930)As colônias escolares em Barcelona (1930-1932). Análise iconográfica da experiência chave de gênero índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão impressa ISSN 1519-5902versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

COSTA, Patrícia Coelho da  e  SOARES, Jefferson da Costa. The Centenary of the Brazilian Independence in our primary schools: disputing school historical narratives. Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2020, vol.20, e130.  Epub 01-Ago-2020. ISSN 2238-0094.  https://doi.org/10.4025/rbhe.v20.2020.e130.

The present study analyzed how teaching inspectors, State agents, history teaching specialists and historians intended to appropriate the celebrations of the centenary of the Brazilian Independence to affirm a certain vision of this historical fact in primary school. Through a documentary analysis of the magazine A Escola Primária, the theme was addressed from two perspectives. The first is historiographical disputes. The second is the pedagogical dimension based on the didactic transposition. The results indicate the investments of specialists in the school historical narrative about the Brazilian Independence practiced in primary education, considered an important way of consolidating the national identity.

Palavras-chave : political emancipation; history; primary school; narrative.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )