SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21História de uma instituição escolar no Brasil: o seminário ‘Nossa Senhora da Boa Morte’ (1821-1888)Quadros conceituais e institucionais da história da educação bilíngue no México. Reflexões sobre a educação indígena no Planalto de Chiapas nos anos cinquenta índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão impressa ISSN 1519-5902versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

COSTA, Mauro Gomes da. Institutionalization and disciplination of indigenous children in the salesian missions of Amazonas/Brazil (1923-1965). Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2021, vol.21, e186.  Epub 25-Jun-2021. ISSN 2238-0094.  https://doi.org/10.4025/rbhe.v21.2021.e186.

The text deals with the Salesian boarding schools in Amazonas / Brazil (1923-1965), with the aim of analyzing the institutionalization and disciplining strategies of indigenous children. From the dialectic, the methodology is qualitative and combines literature review and primary documentary sources. The results identify the day-to-day strategies of boarding schools such as the prohibition of native languages, socio-cultural segregation and the imposition of the Portuguese language in a multilingual context. The conclusions point to the asymmetry of social relations, the Catholic hegemony in indigenous educational contexts, the tactical activism of the inmates, the conflicting views on the boarding system, which denotes that the interpretation and understanding of Salesian education are controversial.

Palavras-chave : disciplinary regime; boarding schools; Salesian Order; school education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )