SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22A educação de populações indígenas em Moçambique: do Período Colonial ao início da Era Pós-Independência índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão impressa ISSN 1519-5902versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

ROCHA, Mariana Machado  e  COSTA, Ana Luiza Jesus da. Black People and Higher Education in the beginning of the 20th century: considerations on the positioning of the newspaper Progresso (1928-1930). Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2022, vol.22, e214.  Epub 09-Maio-2022. ISSN 2238-0094.  https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e214.

This paper intends to analyze how black intellectuals from the beginning of the 20th century positioned themselves regarding higher education, considering not only the formal access of black people to this stage of education and the professions and material and symbolic benefits to which it gives access, but also the informal ways of acquiring and manipulating the ‘scholarly culture’. For this purpose, the publications of the newspaper Progresso from São Paulo between the years of 1928 and 1930 and available for consultation online in the IEB-USP archive were analyzed.

Palavras-chave : higher education; black press.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Inglês     · Inglês ( pdf )