SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23Não é só existir, mas resistir: o Colégio Pedro II e as tentativas de Municipalização e Estadualização (1934-1996)A capoeiragem pela genialidade de Calixto: contribuições de um caricaturista fluminense para o jogo-luta da capoeira índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de História da Educação

versão impressa ISSN 1519-5902versão On-line ISSN 2238-0094

Resumo

SGARBI, Antonio Donizetti; PINTO, Sabrine Lino  e  GONCALVES, Mauro Castilho. The concepts new catholic school and catholic scholanovism in the historiography of Brazilian education (1992-2021). Rev. Bras. Hist. Educ [online]. 2023, vol.23, e263.  Epub 24-Mar-2023. ISSN 2238-0094.  https://doi.org/10.4025/rbhe.v23.2023.e263.

The article discusses the use, by Brazilian educational historiography, of the concepts Escola Nova Católica and Escolanovismo Católico, referenced by a study of the academic productions of the last three decades. Based on an exploratory-descriptive methodology, levels of use of the two concepts were identified, unfolded in related expressions. The investigation developed in one of the historical-phylological perspectives that, in a way, have focused on the most recent investigations related to Intellectual History: the Conceptual History of German origin in the wake of historian Reinhart Koselleck (2006). The research identified different uses and appropriations of expressions and reaffirmed the relevance of new similar historical-conceptual studies.

Palavras-chave : catholic education; education intellectuals; intellectual history; conceptual history.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )