SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número43Educação, formação de professores e suas dimensões sócio- históricas: desafios e perspectivasContinuidades e descontinuidades nas políticas de formação de professores e suas implicações na prática pedagógica docente índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Revista de Educação Pública

versión On-line ISSN 2238-2097

Resumen

CANEN, Ana. Políticas de formação de professores: considerações sobre sensibilidades à diversidade cultural. R. Educ. Públ. [online]. 2011, vol.20, n.43, pp.253-265. ISSN 2238-2097.

The present paper discusses continuities and discontinuities within the national curricular policies of teacher education, through a multicultural perspective that values diversity and challenges prejudices. It discusses theoretical aspects linked to the multicultural project in the context of initial and continuing teacher education, and it also focuses curricular policies developed by the Brazilian government since 2003. The article problematizes under which perspectives and to what extent cultural diversity is represented in the discourses present in those policies. It pinpoints emphases and silences in those discourses, and it points to suggestions and recommendations for policy improvement in the light of multiculturalism.

Palabras clave : National Curricular Policies; Teacher Education; Multiculturalism.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )