SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número43Continuidades e descontinuidades nas políticas de formação de professores e suas implicações na prática pedagógica docenteResidência pedagógica: investigação-ação com professores egressos da Faculdade de Formação de Professores da UERJ índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista de Educação Pública

versão On-line ISSN 2238-2097

Resumo

OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato de. Narrativas: contribuições para a formação de professores, para as práticas pedagógicas e para a pesquisa em educação. R. Educ. Públ. [online]. 2011, vol.20, n.43, pp.289-305. ISSN 2238-2097.

In teacher’s education area, the narratives about professional development processes have been taken as initial and continuous educational activities, also as research and intervention practices. The access to narratives allows the research of aspects such as the construction of teacher’s identity by telling personal stories in a process, eminently of authorship. That enables to distinguish what is his own and what comes from others, his/her manner of being and acting as a teacher and the influences the teacher suffered. Its potential as a research method puts the teachers in the center of the process. As a result, it can also promote changes in school’s pedagogical practices.

Palavras-chave : Teacher Education; Narratives; Professional Development.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )