SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 número45O lugar do currículo na/da educação do campo no Brasil: aproximações e teorias curricularesA Universidade de Brasília, o campus Planaltina e a democratização do acesso: uma análise multivariada com um modelo ampliado índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista de Educação Pública

versão On-line ISSN 2238-2097

Resumo

SANTOS, Gilberto Lima dos  e  CHAVES, Antônio Marcos. Autoridade dos professores e direitos das crianças: contradição e transformação. R. Educ. Públ. [online]. 2012, vol.21, n.45, pp.31-43. ISSN 2238-2097.

The purpose of this exposition is to discuss about the relationships between teachers’ authority and children’s rights. There are two starting points: on one hand, the findings of a research made with children, aiming to know the meanings they impute to their rights. On the other hand, there are manifestations and spontaneous depositions from teachers. What these children share the most is the longing for individual rights which assert them their development and conquest of autonomy. By their side, the teachers express frank rejection and fear from children’s rights, interpreting them as a frontal threat to teachers’ authority.

Palavras-chave : Human Rights; Children; Teachers; Authority.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )