SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número52Educação ambiental na gestão ambiental pública brasileira: uma análise da SEMA ao ICMBioO magistério primário no Rio de Janeiro e Lisboa em fins do século XIX índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista de Educação Pública

versão On-line ISSN 2238-2097

Resumo

FERREIRA, Márcia dos Santos. Fronteiras da identidade docente: marcas de sua redefinição em Mato Grosso (1963-1971). R. Educ. Públ. [online]. 2014, vol.23, n.52, pp.133-149. ISSN 2238-2097.

This article discusses the changes in the identity of primary teachers in Mato Grosso, in the years 1963 and 1971. Consultation to official documentation, conference proceedings, legislation, journals, testimonies of teachers in the 1960s and some bibliography produced by authors from Mato Grosso in that period has outlined the new borders of teacher identity. They are interpreted as part of the process which established a professional field in which the practice of teaching in primary education became to be oriented by specific knowledge and practices legitimized. These knowledge and practices were considered the qualified training to teaching as parameter for review of rights and wages.

Palavras-chave : History of Teaching Profession; Teacher Identity; Primary Teaching; Mato Grosso.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )