SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número53Interculturalidad y descolonización del saber: el caso de las relaciones entre el saber y el poder, en el contexto de la GlobalizaciónA proposta de uma fenomenologia-pedagógica afro-ibérica-ameríndia latino-americana: impossibilidades ou possibilidade índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista de Educação Pública

versão On-line ISSN 2238-2097

Resumo

PEIXOTO, Adão. Razão, corpo, existência e formação em Merleau-Ponty: contribuições para a descolonialidade do fazer pedagógico. R. Educ. Públ. [online]. 2014, vol.23, n.53, pp.311-324. ISSN 2238-2097.

In this article presents a study on reason, body, existence and formation in Merleau-Ponty’s thought and his contributions for the decoloniality of pedagogical making. Merleau-Ponty presents us a great challenge: to break with the dualisms that dichotomize understanding about human being. For this philosopher, man is a being of totality and so must be understood. The starting point of our reflection is the notion of reason as reason embodied in the life world (Lebenswelt) that breaks with the conception of instrumental reason. Thenceforth, we developed our reflection on body, existence, formation and its contributions for the decoloniality of pedagogical making.

Palavras-chave : Reason; Body; Existence; Formation.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )