SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número53Educação e antropologia: interfaces a partir da perspectiva fenomenológica de Merleau-PontyCrianças indígenas Kaiowá e Guarani: um estudo sobre as representações sociais da deficiência índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista de Educação Pública

versão On-line ISSN 2238-2097

Resumo

PRUDENTE, Celso Luiz. A dimensão pedagógica da alegoria carnavalesca no cinema negro enquanto arte de afirmação ontológica da africanidade: pontos para um diálogo com Merleau-Ponty. R. Educ. Públ. [online]. 2014, vol.23, n.53, pp.403-424. ISSN 2238-2097.

Pedagogical dimension of verticality of collective folguedos perceived in processional playful dynamic. The defense and protection are structuring the language of the samba school, contributing to the choreography and a behavior of resistance. The black film is affirmation of the positive image of Africanisms. This phenomenon suggests syntax of the carnivalesque allegory in a pedagogical dimension. These demands perceived from the perspective of dialogue from Merleau-Ponty, showing that the reason of the others in Ponty is the austerity of black cinema.

Palavras-chave : Pedagogical Dimension; Carnival Allegory; Samba School; Cinema Novo and Cinema Negro; Black Films.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )