SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número54Sujeitos indígenas Bakairi: como se apresentam e como são vistos nos ambientes escolaresRelações entre educação ambiental e educação física: um estudo na rede municipal de ensino de Curitiba índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Revista de Educação Pública

versión On-line ISSN 2238-2097

Resumen

WERNECK-REGINA, Adriana  y  SATO, Michèle. A importância do mito na aprendizagem: outra possibilidade de ensinar. R. Educ. Públ. [online]. 2014, vol.23, n.54, pp.833-851. ISSN 2238-2097.

This article interprets mythical narratives of Panará people elucidating its pedagogical dimension in formation of ideas, values and feelings related to nature. Seizes the perception that humans and non-humans share the condition of subject, as opposed to anthropocentrism printed in the cosmology of industrial societies. In the phenomenology of Merleau- Ponty and Clifford Geertz interpretativism are revealed how myth teaches meanings that are embedded in the relationship with the world, configuring a different epistemology. Panará is an indigenous people of Jê linguistic stem, inhabitant of the Panará indigenous land in Guarantã do Norte (MT) and Altamira (PA).

Palabras clave : Panará; Myth; Learning; Nature.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )