SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.26 número61Marcos legais para a institucionalização da formação docente em Mato Grosso (1910-1970)Avaliação compartilhada como ação formadora de futuros professores que ensinam matemática índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista de Educação Pública

versão impressa ISSN 0104-5962versão On-line ISSN 2238-2097

Resumo

WANDERER, Fernanda. Mathematics education, regulatory processes and the Escola Ativa Program. R. Educ. Públ. [online]. 2017, vol.26, n.61, pp.201-221. ISSN 2238-2097.  https://doi.org/10.5965/01045962v26n612017221.

The paper aims to analyze the mathematics education produced by the Escola Ativa Program (in Portuguese, Programa Escola Ativa - PEA). Its theoretical framework consists of Ethnomatematics in a perspective that articulates the thought of Michel Foucault’s with Ludwig Wittgenstein’s later work. Were examined the Mathematics’s books used by te achers and students from the perspective of the Foucault’s discourse analysis. The examination of this material showed that the PEA is a regu latory mechanism of the whole of the peasant population that acts on the conduct of tea chers and students and also on own children’s thinking, producing specific subjectivities for school subjects.

Palavras-chave : Mathematics Education; Escola Ativa Program; Peasant Multigrade Schools; Regulation.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )