SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.26 número62Entre o universal e os específicos na construção da educação escolar indígenaAs Etapas Intermediárias como espaço de formação na Licenciatura Intercultural: interações e nexos entre Aldeia-Universidade índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista de Educação Pública

versão impressa ISSN 0104-5962versão On-line ISSN 2238-2097

Resumo

ZOIA, Alceu  e  MENDES, Matilde. Protagonism PaiterSurui: political-pedagogical practices and their relations with ethno knowledge. R. Educ. Públ. [online]. 2017, vol.26, n.62, pp.405-419. ISSN 2238-2097.  https://doi.org/10.5965/01045962v26n622017419.

This article deals with aspects of indigenous school education and its relation to the ethnoconference of the PaiterSuruí people in political-pedagogical practices. This is qualitative research, participant observation. Our protagonists live in the PaitereyKarah Indigenous Land, bordering Rondônia and Mato Grosso. In the course of the research we seek to understand some aspects of the search for an indigenous school education: specific, differentiated, multilingual, intercultural and born of the needs and the community dialogue. With support from the main interlocutors Brandão (2006), Beleli (et al., 2009), Pappiani and Lacerda (2016), Freire (1992) and Benjamin (1987).

Palavras-chave : Indigenous; PaiterSuruí; Political-Pedagogical Practices.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )