SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número1Mapeamento das tendências de investigação em Educação a Distância e Elearning, na década 2004-2013: estudo exploratório no contexto portuguêsRegulação/avaliação da Educação Superior a Distância: multiplicidade de atores institucionais, labirinto de atos oficiais e avaliação regulatória índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

GIOLO, JAIME. Distance Education in Brazil: the vertiginous expansion. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2018, vol.34, n.1, pp.73-97. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol34n12018.82465.

This study analyzes the trajectory of distance education in Brazil, by using data from the Higher Education Census of INEP. These data show how distance education has expanded rapidly, driven by the private enterprise, which now holds more than 90% of enrollments. Distance education aims at the popular segments of Brazilian society and, therefore, offers cheap, short and low-quality courses and focuses on the areas of teacher training, administration and social service. In these areas, distance education is creating serious problems for classroom courses, and may even make them unfeasible over the years. In this sense, this work constitutes an alert about the dilemmas that distance education is producing in Brazil.

Palavras-chave : distance education; higher education; privatization of education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )