SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número3O processo de implantação do PROEJA na cultura escolar da educação profissionalPolítica de Assistência Educacional e a Taxa de Sucesso da Graduação das Universidades Públicas Federais índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

FIOREZE, CRISTINA. The tensions in teaching under the academic capitalism regime in the new economy: the case of regional community universities. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2018, vol.34, n.3, pp.815-836.  Epub 08-Nov-2019. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol34n32018.86522.

The article analyzes the perspectives and values that guide the teaching in universities in a context of market tension. Methodologically, the research is developed together with regional community universities in Rio Grande do Sul, throughout documental analysis and interviews with twelve gestors and researchers. As results, we identify an institutional displacement towards the so-called academic capitalism in the new economy. However, such tendency coexists with a resistance posture towards the preservation of the values of higher education as a public good.

Palavras-chave : University; Teaching; Academic Capitalism; Public Good; Community Model.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )