SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.35 número3Militarização das escolas e a narrativa da qualidade da educaçãoA posição de docentes da educação básica acerca da militarização de escolas públicas em goiás índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

MARTINS, ANDRÉ ANTUNES. On the current days: neoconservadorism, civic-military schools and the simulacrum of democratic management. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2019, vol.35, n.3, pp.689-699.  Epub 21-Jul-2020. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol35n32019.94577.

This article aims at analyzing, initially, the alliance between neoconservatism and neoliberalism in the educational field, as well as the unfolding of this process in the advance of public education networks partnerships with the military. We did a review of the documents that normalize these alliances, mainly, of the State of Goiás and the Federal District. We consider that the idea of democratic management is presented in the documents, but without the intention of effectiveness, considering the different devices of (re) disciplinarization and productivity that soften the common life.

Palavras-chave : education; democratic management; militarism; conservatism.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )