SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.35 número3Expansão das escolas e colégios militares retoma a lógica da exclusão“Disciplinando a vida, a começar pela escola ”: a militarização das escolas públicas do estado da Bahia índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

LIMA, CAROLINA BARREIROS DE; NETTO, NATALIA BARBOZA  e  SOUZA, JANAINA MOREIRA PACHECO DE. Democratic management and militarization of education: reflections from a case study. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2019, vol.35, n.3, pp.828-843.  Epub 21-Jul-2020. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol35n32019.96014.

The article discusses the democratic management in public education, problematized from research in a military educational institution on Rio de Janeiro. A case study designed in 2017, based on documentary sources, interviews and observations, showed the limits of this process in a school with such peculiar characteristics. Analyzes based on organizational models have strained the implementation of effective democratic management in this space, a fact that goes against proposal for the creation and expansion of civic-military elementary schools, instituted by the current Brazilian presidential governance and pointed out by Decree no. 9.465/2019.

Palavras-chave : Democratic management; The militarization of teaching; Organizational theory.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )