SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 número1Gestão democrática da educação, participação política e eleição de diretores: uma análise a partir da experiência das ocupações de escolas no Rio de JaneiroReuni e seus impactos nas Instituições Federais de Educação Superior (IFES): uma análise da admissão de docentes de 2007 a 2017 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

versão impressa ISSN 1678-166Xversão On-line ISSN 2447-4193

Resumo

LAUS-GOMES, VICTOR  e  ANDREONI, RENATA. A systemic-discursive perspective on commodification and higher education management strategy. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2020, vol.36, n.1, pp.293-309.  Epub 27-Jul-2020. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol36n12020.99452.

The aim of this paper is to analyze the discursive choices of the Estácio Group when presenting its organizational strategy. From a systemic-discursive perspective, the concepts of system, meaning, and communication are discussed. In the context of private education expansion, new educational and management practices are evidenced. Terms and expressions that were previously restricted to the economic system, under the code profit/loss, are incorporated and singularized in a semantics proper to private educational strategy.

Palavras-chave : Educational Management; Social Systems Theory; Organizational Strategy; Semantics of Strategy.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )