SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.36 issue2The new and old contexts of collective action in education: Theoretical proposals to reflect on educational policies and educational leadership as complex processesSchool management: a look at the initial training of brazilian public schools’ principals author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


Revista Brasileira de Política e Administração da Educação

Print version ISSN 1678-166XOn-line version ISSN 2447-4193

Abstract

FERREIRA, Eliza Bartolozzi  and  FERREIRA, Andreza Alves. O debate sobre federalismo na ANPAE (2007-2018). Revista Brasileira de Política e Administração da Educação [online]. 2020, vol.36, n.2, pp.449-472.  Epub Jan 11, 2021. ISSN 2447-4193.  https://doi.org/10.21573/vol36n22020.99446.

O artigo analisa o debate sobre federalismo nas produções da ANPAE (2007 e 2018). A política educacional é compreendida como um campo que tem suas próprias normas, valores, interesses, instituições. O software Iramuteq é utilizado como ferramenta para processar o corpus textual. A categorização temática identificou os tipos de pesquisa, as metodologias e teorias empregadas nos trabalhos. As análises dos trabalhos confirmam que a ANPAE participou ativamente do debate acadêmico do federalismo educacional, de forma a impulsionar o desenvolvimento de um subcampo.

Keywords : Federalismo educacional; CAPE; Produções acadêmicas; ANPAE.

        · abstract in English | Spanish     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )